Wycieczka Młodzieży z Gminy Zakliczyn do Warszawy

Kategoria: ZSP Zakliczyn Opublikowano: wtorek, 13 czerwiec 2023 Maria Soska Drukuj

07 czerwca 2023 r. Młodzież z szkół gminy Zakliczyn uczestniczyła w edukacyjno-wychowawczej i bardzo atrakcyjnej wycieczce do Warszawy. Program wyjazdu obejmował zwiedzanie: Muzeum  Józefa  Piłsudskiego w Sulejówku, Stadionu Narodowy, Łazienki Królewskie i Sejm.

W wycieczce uczestniczyło ponad 100 uczniów z szkół gminy Zakliczyn (ZSPiP Filipowice, ZSP Paleśnica, SP Gwoździec, SP Faściszowa, SP Stróże, SP Zakliczyn, ZSP im. J. Piłsudskiego na Grabinie). Głównie była to młodzież która czynnie brała udział w reprezentowaniu szkoły i społeczności szkolnej w patriotycznych uroczystościach szkolnych, gminnych, powiatowych i państwowych. Oraz aktywnie udzielała się wielu działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i historycznego w naszym regionie. Wraz z uczniami  pojechało dziesięciu opiekunów: Waldemar Chrobak, Adam Zawada, Łukasz Steć, Grzegorz Kuleński, Jacek Łośko, Michał Chruściel, Izabela Łącka, Lucynka Kusion, Lucyna Waśko, Małgorzata Rodzik (rodzic) i Maria Soska oraz pani Agnieszka Malisz ds. oświaty która z pietyzmem pilnowała wszystkich formalnych wymogów w zakresie wejścia do muzeum w Sulejówku i Sejmu, zadbała również o dwudaniowy posiłek – obiadek był pyszny. Towarzyszył nam także pan Dawid Chrobak Burmistrz Miasta i Gminy Zakliczyn sprawując opiekę nad całą grupa wyjazdową. Czuwał wraz z panią Agnieszką aby wszystkie zaplanowane punkty programu były zrealizowane. Czuliśmy się dwójnasób wyróżnieni. Oczywiście zapewniona została także przez organizatorów wygodna podróż autokarami klasy lux z firmy pana Marka „Jakubasa”.

Celem wycieczki było wszechstronne ukazanie bogatej biografii człowieka, patrioty, żołnierza i męża stanu -  Józefa Piłsudskiego.  Zapoznanie z funkcjonowaniem jednej z najważniejszych instytucji demokratycznego państwa prawa. Zobaczenie i przebywanie w wyjątkowych miejscach pod względem przyrodniczym, architektonicznym,  rekreacyjnymi i sportowym które wpływają na  rozwijanie uczuć estetycznych, społecznych i patriotycznych, kształtują takie cechy charakteru, jak np. wrażliwość, kreatywność, wytrwałość, zaradność, zdyscyplinowanie, życzliwość i koleżeńskość.

Wycieczka planowo rozpoczęła się o 5.30 rano. Wyjechaliśmy dwoma autokarami z Zakliczyna (parking oo. Franciszkanów) w miłej atmosferze szybko przemieszczaliśmy się w kierunku Warszawy. Dobre tempo jazdy podczas podróży pozwoliło spokojnie zrealizować na trasie postój w celu rozprostowania nóg.

Pierwszoplanowym i niezwykłym miejscem pobytu był Sulejówek i muzeum poświęcone Józefowi Piłsudskiemu. Wystawę zaczęliśmy zwiedzać od zejścia rampą kilka poziomów w dół pod ziemię. Przeszliśmy przez sześć mega wielkich galerii wystawowych wzbogaconych niesamowitą multimedialną wizualizacją w  niezwykłej scenografii. Sale wystawowe pogrążone były w mroku w których tylko punktowo oświetlone były artefakty historyczne, militaria, książki, fotografie, mapy, numizmaty, ordery i inne pamiątki związane z Marszałkiem oraz epoką, w której żył. Brak dziennego światła nie przeszkadzał w zwiedzaniu. Mroczność pomieszczeń niewiarygodnie oddziaływała na wyobraźnię, uczucia i emocje. Towarzyszył wręcz subtelny niepokój podczas tej podziemnej podróży (ponad 2100 m2 przestrzeni zwiedzania). Emocjonalne napięcie rekompensował audioprzewodnik pomagając dotrzeć do wszystkich galerii wystawowych. Monumentalny nowoczesny kompleks edukacyjno - muzealny zrobił na wszystkich zwiedzających niesamowite wrażenie. Zobaczyliśmy niezwykłą dynamiczną wystawę narracyjną  ukazującą  biografię Józefa Piłsudskiego w kontekście historycznym, na tle epoki dwóch wojen. Warto dodać, że nowoczesne muzeum zaprojektował Krzysztof Jaraczewski wnuk Józefa Piłsudskiego, a uroczyste otwarcie muzeum nastąpiło 14 sierpnia 2020 roku w przeddzień 100. rocznicy Bitwy Warszawskiej.

Kolejnym miejscem zwiedzania i bardzo popularnym zwłaszcza wśród miłośników futbolu, była  najnowocześniejsza arena wielofunkcyjna w Polsce i Europie – Stadion Narodowy zbudowany na miejscu dawnego stadionu dziesięciolecia. Bardzo ciekawych informacji na temat wielofunkcyjnego obiektu udzielił nam (w autokarze) pan Łukasz Steć nauczyciel wychowania fizycznego i niezwykły entuzjasta futbolu. Spacerek na stadion z parkingu odbyliśmy pieszo schodami do punktu „widokowego” z którego mogliśmy zobaczyć częściowo panoramę niecki stadionu narodowego. Warto było zobaczyć!.

Następnie udaliśmy się do Królewskich Łazienek które nigdy się nie nudzą. O każdej porze zachwycają magią ogrodów, architekturą, rzeźbami i oczywiście wyjątkowymi zwierzętami. Niewątpliwie były nimi spotkane majestatyczne piękne indyjskie pawie które są symbolem słońca, nieśmiertelności, kontemplacji i wiedzy. Towarzyszyły nam w spacerze po ogrodzie. Czas nie pozwolił na zwiedzenie około 76 ha powierzchni ogrodowo-pałacowej. Udaliśmy się do najokazalszej rezydencji Pałacu na Wyspie króla Stanisława, a na  królewskiej promenadzie delektowaliśmy się piękną zielenią oraz odpoczęliśmy od zgiełku stolicy.

Aby głód i zmęczenie nie zakłóciły nam przyjemności płynącej z dalszego zwiedzania Warszawy, spacerkiem udaliśmy się na ulicę Wiejską do restauracji „Czytelnik” na obiad. Po pysznym obiedzie przeszliśmy do Sejmu.

Wizytę w Sejmie rozpoczęliśmy od rejestracji w dziale przepustek. Po dopełnieniu wszystkich  formalności, w dwóch grupach, przeszliśmy kontrole bezpieczeństwa (pirotechniczno-radiologiczną osób i bagażu) która była intrygującym doświadczeniem zwłaszcza u osób pierwszy raz zwiedzających Sejm. Udaliśmy się do szatni, zostawiliśmy okrycia wierzchnie i bagaże następnie pod opieką sejmowych przewodników rozpoczęliśmy zwiedzanie od zapoznania się z makietą współczesnego kompleksu budynków sejmowych. Przeszliśmy do holu głównego sejmu tzw. galerii, zachwyciła nas monumentalna przestrzeń i piękna marmurowa trójbarwna biało-szaro-czarna posadzka. Na galerii piętra zapoznaliśmy się z tablicą ku czci posłów II Rzeczypospolitej poległych w czasie II wojny światowej oraz tablicą upamiętniającą parlamentarzystów którzy zginęli w katastrofie lotniczej pod Smoleńskiem. Głównymi schodami  zdobionymi „złotymi” mosiężnymi poręczami w kształcie węża, zeszliśmy na parter holu głównego i z bliska podziwialiśmy laskę marszałkowską którą otwiera i zamyka obrady sejmu i senatu przez trzykrotne uderzenie w podłogę.  Salę Posiedzeń Sejmu zwiedziliśmy z galerii dla publiczności. W tym miejscu mieliśmy okazję wysłuchać ciekawych informacji dotyczących historii i współczesności polskiego parlamentaryzmu jak również pracy poselskiej. Wizyta w Sejmie RP była ważnym doświadczeniem. Odbyła się dzięki uprzejmości i zaangażowaniu Pani Anny Pieczarka Poseł RP. W imieniu uczniów, opiekunów i organizatorów całego przedsięwzięcia bardzo dziękujemy za zaproszenie nas do tego ważnego miejsca.

To było ostatnie miejsce zwiedzania. W powrotnej drodze towarzyszyła nam zjawiskowa podwójna tęcza, przecieraliśmy oczy z zachwytu. Zatrzymaliśmy się na posiłek w restauracji McDonald's. Do Zakliczyna wróciliśmy szczęśliwie koło 24-tej. Wyjazd do Warszawy był bardzo udany i stanowi cenną nagrodę za wszystkie osiągnięcia naszej młodzieży w roku szkolnym 2022/2023.

Dziękujemy bardzo Burmistrzowi miasta i gminy Zakliczyn Panu Dawidowi Chrobak i Pani Agnieszce Malisz ds. oświaty, za bogato zaplanowany wyjazdu do Warszawy. Zorganizowana wycieczka była bardzo edukacyjną i ciekawą formą spędzenia wolnego czasu dostarczyła wiele wrażeń, radości, adrenaliny, integrowała i była niesamowicie kształcąca.